Novinky

Jeep Willis

8. května jsme oslavili Den vítězství, kdy německo kapitulovalo ve II. světové válce a spojenci ovládli Evropu. Historie je jistě zajímavá, nás ale více zajímá jedno klasické auto, které vzniklo právě za války. 

Technicky jednoduché auto, které bylo jednou z nejvýznamější součástí techniky a přispělo k vítězství. 

Jeep Willis byl vyroben na žádost americké vlády. V červenci 1940 ministerstvo války oslovilo 135 výrobců aut, aby vyrobili víceúčelové terénní vozidlo. Na nabídky dali automobilkám pouhých 11 dní. Přihlášení výrobci dostali na vývoj funkčního prototypu 49 dní a 75 dní na dokončení 70 testovacích vozidel. A tak vznikl vojenský jeep s pohonem všech kol a místem pro 3 cestující. 

Zakázku vyhrála firma American Bantam, ale nebyla schopna kvůli nedostatečné výrobní kapacitě zakázku splnit. Vše tedy připadlo firmě Willis-Overland a později ještě Fordu, který Jeep Willis vyráběl pod označením Ford GPW (General Purpose Willis).

Čím byl Willis tak výjimečný?

  • Bezklíčkovým startování, které umožňovalo rychlejší únik před nepřítelem.
  • Nízkou výškou 1,02 m (v případě sklopeného skla).
  • Každý Jeep měl označení váhy v tunách pro snadnější zjištění, jestli přejede most.
  • První funkční prototypy vznikly během 49 dní.

Jeep Willis byl vyrobený jako jednoduché vozidlo, dnešní auta jsou ale nabité elektronikou, asistenty, navigací. S ovládáním dnešních Jeepů a s přizpůsobením na evropskou verzi systémů vám pomůžeme.

Ford Mustang slaví kulatých 60 let

Ford Mustang, který dnes vnímáme jako sporťák, původně vznikl jako levné rodinné auto.

Na začátku 60. let Ford provedl několik průzkumů na univerzitách.  Podle jejich výsledků v roce 1964 sjel z výrobní linky první Ford Mustang, inzerovaný jako praktický vůz pro rodiny. Tedy, jak dospěli k názoru, že je toto praktické rodinné auto, nevíme. Ale rozhodně i první model vypadal dobře. Změna nastala v roce 1979, kdy Ford přišel s úplně novým designem, který se moc neosvědčil. V roce 2005 se Mustang vrátil k osvědčenému retrovzhledu a opět slavil úspěch. Ne jako praktický rodinný vůz, ale už jako sportovní auto.

Několik zajímavostí o Fordu Mustang:

  • Název Mustang je nejdéle používaný název auta u Fordu
  • Původně byl představen jako levné rodinné auto
  • 42 % nových vlastníků Mustangů byly ženy
  • 1979 se Mustang vzdal klasických tvarů a vrátil se k nim až v roce 2005 (naštěstí)
  • Nejoblíbenější barva Fordu Mustang je červená
  • Ford Mustang není pojmenovaný po divokém koni (i když ho má v logu), ale původně podle bojového letounu z 2. světové války.

 Pro Ford Mustang sice češtinu nenabízíme, ale připravili jsme ji pro spoustu jiných modelů Ford.

Prázdniny se blíží, aktualizujte svou navigaci

Prázdniny a doba dovolených se nám rychle přibližují a s nimi i cestování autem po známých i neznámých krajích. Jízda podle zastaralých map dokáže zavařit i zkušenému řidiči. 

Každý rok se v letních měsících rozkope skoro půlka silnic v republice, k tomu se dostaví nové obchvaty, křižovatky, nadjezdy, podjezdy, změní se přednosti a jednosměrky. Se zastaralou mapou můžete být na cestách nepříjemně překvapeni. Z báječně naplánovaného výletu za zábavou se tak stává boj o dojetí. Nervozní řidič trousí jeden vulgarismus za druhým, okřikuje zbylou posádku. Určitě to není šťastný začátek zábavného dne.

Jak tomu předejít? S nejnovějšími mapami se neztratíte.

Kromě nejnovějších map vám zpříjemní cestování také čeština v navigaci a nastavení. I v angličtině jsou pokyny navigace mnoha řidičům srozumitelné. Ale dostali jste se někdy do situace, kdy jste v neznámém městě přijeli na složitejší křižovatku, hlídali si přednosti v jízdě, ostatní auta a ještě se soustředili na pokyny navigace v cizím jazyce? Na jednoho řidiče je toho moc, to známe z vlastní zkušenosti. Je příjemnější a srozumitelnější, když z reproduktorů auta slyšíte jasné - za dvěstě metrů odbočte vpravo, na třetím výjezdu sjeďte z kruhového objezdu, dojeli jste do cíle. A hned máte o jednu starost při řízení méně.

Zajímá vás aktualizace mapových podkladů a čeština do vašeho auta? Volejte 734 20 20 20

Přezutí pneumatik

Před několika dny přestala platit povinnosti mít na autě zimní pneumatiky. Je ale opravdu čas přezout?

Správnému obutí kol se věnuje zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích v § 40a. 

Ukládá povinnost mít na motorovém vozidle zimní pneumatiky pokud:

  • Je mezi 1. listopadem a 31. březnem

  • A zároveň se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza

  • Použití na daném úseku přikazuje dopravní značka C15a „povinná zimní výbava“

Minimální hloubka dezénu letních pneumatik je 1,6 mm, odborníci ale kvůli bezpečnosti (především na mokré silnici) doporučují téměř dvojnásobnou hodnotu a to 3 mm. Pro srovnání - nové letní pneumatiky mají hloubku dezénu 8 mm. 

Jak často měnit pneumatiky?

Hloubka dezénu není jediným ukazatelem, který je nutné hlídat. Důležité je také stáří pneumatik a to by nemělo přesáhnout 10 let od data výroby.

Jestli na přezutí kol na letní spěchat záleží na každém řidiči podle toho, jak a kdy jezdí. Pokud vyjíždíte brzy ráno, nebo se chystáte do hor, kde hrozí ranní mrazíky, náš tip je ještě chvilku počkat. Jestli jezdíte až během dopoledne a jen ve známém okolí, ranní námraza Vás už nejspíš neohrozí.